Recenze: The Archived

10929432
Autor: Victoria Schwab
Série: The Archived
Díl: první
Nakladatelství: Hyperion
Počet stran: 328
:Anotace: Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.
Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo…

pozn. čteno v anglickém originále

Co mě dostalo? Originalita. Styl psaní.
Nikdy, nikdy jsem nečetla nic podobného. Ať už jde o vytvořený svět a nebo právě psaní Victorie Schwab.
Tento svět, kde mrtvý nejsou mrtvými, historie je ve všem uchována, dveře všude kolem nás .. vážně mě ohromil. Samotné Historie jsou neuvěřitelně zajímavý nápad. A pokud jde o jedinečný styl psaní autorky .. popsala bych ho jedním slovem. Atmosférický.

Obloha záhad, předkrm lsti, posyp překvapení, špetka romantiky, zrnko historie, kousek hororu, náplň vtipu a poleva krimi. Tohle vše vám servírovala skoro na každé stránce.

Normální příběh je doplňován útržky rozhovorů Mac s jejím dědou v minulosti vyprávěné v 2. osobě jednotného čísla. Pár stránek mi trvalo, než jsem si na to zvykla, ale poté už to jen nádherně obohacovalo přítomný příběh Mackenzie.

“We protect the past. And the way I see it, that means we need to understand it.”

M., Mac, Mackenzie, Bishop, Miss Bishop .. ta holka má hodně přezdívek. Není to žádná kick-ass hrdinka, ale zase ani opak. Bude vám možná připadat zajímavá, vtipná, dobrá .. ale nebude jedna z těch, které by jste poté zařadili mezi vaše nejoblíbenější. A to se mi i na ní líbilo. Ta holka byla normální člověk. Ne, takové "dělám, že jsem průměrný člověk, ale spíše jsem přehnaně zranitelná a naivní". Taková ona nebyla. Prostě úplně každý obyčejný člověk, kterého by jste mohli potkat v normálním životě, akorát s tím rozdílem, že by nebyl Keeper. Nemohl vás číst, ani předměty, nehonil a nezavíral by Historie zpátky kam patří .. a hlavně, by o tom celém vůbec nevěděl. Přesně tohle si hlavní hrdinka někdy tak trochu přeje. Sama párkrát uvažuje, jaké by to bylo, kdyby byla jenom M. Žádná Mac, Mackenzie nebo Miss Bishop. Jednoduše M.

Zrovna se přistěhovala i s jejími rodiči do Hotelu Coronado za mamčiným snem - otevřít si café. Po těch letech je zašlý, ztrhaný a hlavně hodně starý. Dále jedna z věcí, které se mi moc líbily. Nejen, že svět je téměř dokonalý a fascinující, ale i prostředí v normálním, ne-nadpřirozeném světě je úžasné. Přesně tak temné, aby sedělo k příběhu a přesně tak zajímavé, aby ho oživilo.

Weasley aneb "Guyliner", jak mu říká Lyndsey. A to z jednoho jediného důvodu. Nosí oční linky (eyeliner). Má pár vlasů, které mu trčí nahoru, takové ty ježaté. A zase jak říká Mackenziina mamka - má charakter. Kdyby jste mi řekli jen jeho popis, asi bych z něho nadšená nebyla. A proto k tomu dodám ještě pár vět. Dokáže vás vždy aspoň trochu rozesmát. Pomůže vám skoro s čímkoli. Je chytrý. Dokáže citovat knihy. (To je vždycky fajn, ne?). Většinu času se směje. A opravdu má nějaký ten charakter.

Celá kniha je plná spousty postav, které se vám zalíbí právě tak akorát. Svět budete zbožňovat i s prostředím. Styl psaní V. Schwab si naprosto zamilujete a budete chtít víc. Stejně rapidně jako se kniha zlepšovala a nabírala obrátky, tak se posouvala čím dál výše na mé poličce nejoblíbenějších knih vůbec. A že se nakonec dostala pořádně vysoko. Už nemůžu dočkat na pokračování této skvělé knihy a i dalších z pera autorky, Victorie Schwab.

Vidíte? Nejen, že je kniha tak skvělá, ale má i neskutečně nádherný obal. A něco vám prozradím .. na dotek je skoro jako samet.

slovník pár pojmů na závěr

The Outer - normální svět, ten , o kterém většina lidí ví, jenom.